Bài đọc: Ep 4, 32 - 5, 8
Đáp ca: Tv 1, 1-2. 3. 4 và 6
Phúc âm: Lc 13, 10-17
Thứ Ba trong tuần 30 Thường niên ngày 25 tháng 10
Bài đọc: Ep 5, 21-33
Đáp ca: Tv 127, 1-2. 3. 4-5
Phúc âm: Lc 13, 18-21
Thứ Tư trong tuần 30 Thường niên ngày 26 tháng 10
Bài đọc: Ep 6, 1-9
Đáp ca: Tv 144, 10-11.
12-13ab. 13cd-14
Phúc âm: Lc 13, 22-30
Thứ Năm trong tuần 30 Thường niên ngày 27 tháng 10
Bài đọc: Ep 6, 10-20
Đáp ca: Tv 143, 1. 2. 9-10
Phúc âm: Lc 13, 31-35
Thứ Sáu trong tuần 30 Thường niên ngày 28 tháng 10, thánh
Simon và Giuđa tông đồ. Lễ kính.
Bài đọc: Ep 2, 19-22
Đáp ca: Tv 18, 2-3. 4-5
Phúc âm: Lc 6, 12-19
Thứ Bảy trong tuần 30 Thường niên ngày 29 tháng 10
Bài đọc: Pl 1, 18b-26
Đáp ca: Tv 41, 2. 3. 5bcd
Phúc âm: Lc 14, 1. 7-11
Bài đọc I: Kn 11, 23 - 12, 2
Đáp ca: Tv 144, 1-2. 8-9. 10-11. 13cd-14
Bài đọc II: 2 Tx 1, 11 - 2, 2
HỌC HỎI KINH THÁNH
Chúa Nhật 31 Thường niên năm C
1 Sau khi vào Giê-ri-khô, Đức Giê-su đi ngang qua thành phố ấy.2 Ở đó có
một người tên là Da-kêu; ông đứng đầu những người thu thuế, và là người giàu
có.3 Ông ta tìm cách để xem cho biết Đức Giê-su là ai, nhưng không được, vì dân
chúng thì đông, mà ông ta lại lùn.4 Ông liền chạy tới phía trước, leo lên một
cây sung để xem Đức Giê-su, vì Người sắp đi qua đó.5 Khi Đức Giê-su tới chỗ ấy,
thì Người nhìn lên và nói với ông: “Này ông Da-kêu, xuống mau đi, vì hôm nay
tôi phải ở lại nhà ông!”6 Ông vội vàng tụt xuống, và mừng rỡ đón rước Người.7
Thấy vậy, mọi người xầm xì với nhau: “Nhà người tội lỗi mà ông ấy cũng vào trọ!”8
Ông Da-kêu đứng đó thưa với Chúa rằng: “Thưa Ngài, đây phân nửa tài sản của
tôi, tôi cho người nghèo; và nếu tôi đã chiếm đoạt của ai cái gì, tôi xin đền gấp
bốn.”9 Đức Giê-su mới nói về ông ta rằng: “Hôm nay, ơn cứu độ đã đến cho nhà
này, bởi người này cũng là con cháu tổ phụ Áp-ra-ham.10 Vì Con Người đến để tìm
và cứu những gì đã mất.”
(Bản dịch nhóm CGKPV)
Suy niệm
1. Dakêu đã bị xã hội đẩy ra bên lề và khép lại với chính ông. Nhưng ông
đã không chịu ở lại trong vòng tròn khép kín mà xã hội đã nhốt ông vào, đó là
thế giới của tiền bạc và những quan hệ không lương thiện; ông tìm cách “thấy” Đức
Giêsu, và thế là ông được cứu. Khép kín vào chính mình, con người không bao giờ
thoát khỏi tội lỗi của mình; muốn được cứu, ta cần phải mở ra với Đức Giêsu.
Trong đời sống thiêng liêng, chúng ta hiểu: Đức Giêsu chờ đợi chúng ta đến với
Người, nhưng Người cũng chờ đợi chúng ta sẵn sàng đón tiếp Người vào nhà.
2. Trong bất cứ cộng đoàn nào, bao giờ cũng có những người sợ đến gần những
“người thu thuế”, những “kẻ tội lỗi”, những người không có danh thơm tiếng tốt...
Bạn thử hình dung xem mình đang nghĩ về người khác thế nào? Đức Giêsu không làm
như thế. Người đã nắm lấy bàn tay Dakêu đang rụt rè đưa ra về phía Người. Người
lấy sáng kiến và đặt Dakêu trên một nẻo đường mới.
3. Tất cả những thái độ và lời nói rất “người” (sự quan tâm, cử chỉ thân
ái, lời nói dịu dàng...) có thể đưa người khác đến những biến đổi rất “thánh”.
Môn đệ Đức Giêsu phải sống thế nào để bằng sự hiện diện và lối sống của mình,
ngày “hôm nay” của Thiên Chúa xuất hiện cho anh chị em mình. Hôm nay Đức Giêsu
vẫn đang ban ơn cứu độ qua Lời Người, các bí tích, qua Giáo Hội. Nếu bạn là thừa
tác viên Lời Chúa hoặc bí tích, bạn đã có ý thức về cung cách cử hành thế nào để
Đức Giêsu đến được với anh chị em của bạn?
4. Tấm gương của người môn đệ chính là thầy Giêsu: Người đã không ngại bị
đánh giá tiêu cực để khỏi phản bội sứ mạng cứu thế. Người môn đệ của Đức Giêsu
sẽ có những lúc phải chọn lựa như thế. Tuy nhiên, ngay trong đời thường, qua
các sinh hoạt nghề nghiệp, thăm viếng, có khi nào bạn nghĩ là bạn sinh hoạt,
thăm viếng theo ý muốn của Thiên Chúa?
(Lm PX Vũ Phan
Long, ofm)
Thirty-first Sunday in Ordinary
Time – Year C
Gospel: Lk 19:1-10
At that time,
Jesus came to Jericho and intended to pass through the town. Now a man there named Zacchaeus, who was a chief tax collector and also a
wealthy man, was seeking to see
who Jesus was; but he could not see
him because of the crowd, for he was short in
stature. So he ran ahead and
climbed a sycamore tree in order to see Jesus, who was about to pass that way. When he reached the place, Jesus looked up
and said, “Zacchaeus, come down
quickly, for today I must stay
at your house.” And he came down quickly
and received him with joy. When they all saw
this, they began to grumble, saying, “He has gone
to stay at the house of a sinner.” But Zacchaeus stood
there and said to the Lord, “Behold, half of my
possessions, Lord, I shall give to the poor, and if I have extorted anything from anyone I shall repay it four times over.” And Jesus said to him, “Today salvation has come to this house because this man too is a descendant of
Abraham. For the Son of Man
has come to seek and to save what was
lost.”
(http://www.usccb.org)
Reflection
When do we find ourselves up a tree? When we are in a difficult
situation and can’t seem to find a way out. The idea is to climb down, to find
a solution. In this gospel story, Zacchaeus does the opposite. He goes up a
tree to solve his problem. What’s not to like about this Zacchaeus story? All
kinds of things feed our imagination. A “wealthy man” throws aside social
propriety and does what an enthusiastic little kid would do - he climbs a tree!
And he doesn’t pick an easy tree - he climbs a sycamore tree, a very tall tree,
one without branches close to the ground. He chooses a very difficult way to
get what he wants: “to see who Jesus was.” And he gets more than he climbed for
- Jesus tells him, “Today salvation has come to this house.” Zacchaeus’s short
stature kept him from seeing Jesus with his physical eyes. His ardent desire to
encounter Jesus, however, indicates that he had already seen him with the eyes
of his heart. Encountering Jesus does not depend upon the goodness of one’s
life, but encountering him can bring about conversion of life. Zacchaeus
chooses to put his life in right order. For this does Zacchaeus come to
salvation. Encountering Jesus and choosing to put our own life in right order
brings us to the same salvation. We only need to see Jesus with the eyes of our
hearts wide open. All of us are invited to salvation. Those are saved who seek
Jesus (Zacchaeus made the first step when he climbed the sycamore tree to see
Jesus) and are open to being sought by him (Jesus stayed at his house). Those
are saved who change their lives when they encounter Jesus. Seeing Jesus isn’t
enough. Encounter must lead to a faith relationship that makes a difference in
our lives. Moreover, since Jesus continues his saving mission through us his followers,
we must be equally responsive to others. We must put our own affairs in order
and care for those in any need. We must also live in such a way that when
others encounter us, they encounter Jesus. Zacchaeus is the last person Luke’s
gospel mentions before Jesus enters Jerusalem - it is as though Luke chooses to
end his gospel account with a memorable story about why Jesus came: “For the
Son of Man has come to seek/ and to save what was lost.” If “salvation has
come” even for this short tax col- lector, then who would ever be excluded?
To the point:
Zacchaeus’s short
stature kept him from seeing Jesus with his physical eyes. His ardent desire to
encounter Jesus, however, indicates that he had already seen him with the eyes
of his heart. Encountering Jesus does not depend upon the goodness of one’s
life, but encountering him can bring about conversion of life. Zacchaeus
chooses to put his life in right order. For this does Zacchaeus come to
salvation. Encountering Jesus and choosing to put our own life in right order
brings us to the same salvation. We only need to see Jesus with the eyes of our
hearts wide open.
(Source: Living Liturgy 2016)