Chúa Nhật thứ 3 Phục Sinh năm A
Bài đọc: Cv 6, 8-15
Đáp ca: Tv 118, 23-24.
26-27. 29-30
Phúc âm: Ga 6, 22-29
Thứ Ba trong tuần 3 PS ngày 2 tháng 5
Bài đọc: Cv 7, 51-59
Đáp ca: Tv 30, 3cd-4. 6ab và
7b và 8a. 17 và 21ab
Phúc âm: Ga 6, 30-35
Thứ Tư trong tuần 3 PS ngày 3 tháng 5, thánh
Philípphê và Giacôbê tông đồ. Lễ kính.
Bài đọc: 1 Cr 15, 1-8
Đáp ca: Tv 18, 2-3. 4-5
Phúc âm: Ga 14, 6-14
Thứ Năm trong tuần 3 PS ngày 4 tháng 5
Bài đọc: Cv 8, 26-40
Đáp ca: Tv 65, 8-9. 16-17.
20
Phúc âm: Ga 6, 44-51
Thứ Sáu trong tuần 3 PS ngày 5 tháng 5
Bài đọc: Cv 9, 1-20
Đáp ca: Tv 116, 1. 2
Phúc âm: Ga 6, 53-60
Bài đọc: Cv 9, 31-42
Đáp ca: Tv 115, 12-13. 14-15. 16-17
Phúc âm: Ga 6, 61-70
Bài đọc I: Cv 2, 14a. 36-41
Đáp ca: Tv 22, 1-3a. 3b-4. 5. 6
Bài đọc II: 1 Pr 2, 20b-25
HỌC HỎI KINH THÁNH
Chúa Nhật 4 Phục Sinh năm A
Phúc âm: Ga 10, 1-10
1 "Thật, tôi bảo thật các ông: Ai không đi qua cửa mà vào ràn
chiên, nhưng trèo qua lối khác mà vào, người ấy là kẻ trộm, kẻ cướp. 2 Còn ai
đi qua cửa mà vào, người ấy là mục tử. 3 Người giữ cửa mở cho anh ta vào, và
chiên nghe tiếng của anh; anh gọi tên từng con, rồi dẫn chúng ra. 4 Khi đã cho
chiên ra hết, anh ta đi trước và chiên đi theo sau, vì chúng nhận biết tiếng của
anh. 5 Chúng sẽ không theo người lạ, nhưng sẽ chạy trốn, vì chúng không nhận biết
tiếng người lạ". 6 Ðức Giêsu kể cho họ nghe dụ ngôn đó. Nhưng họ không hiểu
những điều người nói với họ. 7 Vậy, Ðức Giêsu lại nói: "Thật, tôi bảo thật
các ông: Tôi là cửa cho chiên ra vào. 8 Mọi kẻ đến trước tôi đều là trộm cướp;
nhưng chiên đã không theo họ. 9 Tôi là cửa Ai qua tôi mà vào thì sẽ được cứu.
Người ấy sẽ ra vào và gặp được đồng cỏ. 10 Kẻ trộm chỉ đến để ăn trộm, giết hại
và phá hủy. Phần tôi, tôi đến để cho chiên được sống và sống dồi dào.
(Bản dịch nhóm CGKPV)
Suy niệm
1. Người Pharisêu cho rằng họ hướng dẫn những người khác nhân danh Thiên
Chúa; họ rất ghen tị về sự tín nhiệm dân chúng dành cho Đức Giêsu, khiến họ bị
mất uy tín thiêng liêng. Vậy giữa họ và Đức Giêsu, có một xung đột về ảnh hưởng.
Qua các lời được bài Tin Mừng hôm nay ghi lại, Đức Giêsu xác định cho họ biết
đâu là ảnh hưởng mà người Pharisêu đang tạo ra trên đàn chiên Israel và đâu là ảnh
hưởng mà chính Người đang tạo ra.
2. Đức Giêsu là cửa. Người không loại trừ ai khỏi ơn cứu độ, “Người đã đến
là để cho mọi người được sống dồi dào”, kể cả những người Pharisêu đang tìm
cách loại trừ Người. Khi khẳng định như vậy, Người muốn cho biết rằng chỉ mình
Người mới có thể thông ban ơn cứu độ. Người ta không thể đi vào cạnh tranh với
Người. Người là cửa duy nhất đưa đến ơn cứu độ mà tất cả phải chấp nhận đi qua,
không ai được miễn chuẩn, dù là những người có một uy quyền hay một thẩm quyền
thiêng liêng trong cộng đoàn tín hữu.
3. Xét lại lối sống của chúng ta hôm nay, chúng ta có yên tâm rằng chúng
ta đang đi theo Đức Giêsu, vị Mục Tử duy nhất? Và những tiêu chuẩn để xét lại đời
sống là: nhận biết tiếng Người và đi theo Người, không nhận biết tiếng mục tử lạ
và tránh xa mục tử ấy, đi qua cửa ràn chiên, đang nhận sự sống do chính Mục Tử
chân chính cung cấp. Là con chiên, các Kitô hữu cũng là mục tử trong quan hệ với
người khác: phải giúp người khác tìm được hạnh phúc trong đời họ, phải dấn thân
bảo vệ các quyền căn bản của con người.
4. Hôm nay chúng ta cũng cầu nguyện để Thiên Chúa ban thêm cho có những
mục tử xứng đáng thay mặt Đức Giêsu, Vị Mục Tử chân thật. Các ngài rao giảng về
Chúa Kitô và ơn cứu độ, các ngài nói về và bảo vệ nhân quyền. Để có thể là một
mục tử xứng đáng, một vị lãnh đạo trong Họi Thánh cũng phải sống tư cách con
chiên của Đức Giêsu, cũng ra vào qua cửa ấy và nhận được lương thực nuôi dưỡng
đời sống thiêng liêng của mình.
(Lm PX Vũ Phan
Long, ofm)
Fourth Sunday of Easter – Year A
Gospel: Jn 10:1-10
Jesus said: "Amen, amen, I say to you, whoever does not enter a sheepfold through
the gate but climbs over
elsewhere is a thief and a robber. But whoever enters
through the gate is the shepherd of the sheep. The gatekeeper opens it for him, and the
sheep hear his voice, as the shepherd calls
his own sheep by name and leads them out. When he has
driven out all his own, he walks ahead of
them, and the sheep follow him, because they
recognize his voice. But they will not
follow a stranger; they will run away
from him, because they do not
recognize the voice of strangers." Although
Jesus used this figure of speech, the Pharisees did not
realize what he was trying to tell them.
So Jesus said
again, "Amen, amen, I say to you, I am the gate
for the sheep. All who came before me
are thieves and robbers, but the sheep did not
listen to them. I am the gate. Whoever enters through me will be saved, and will come in and go out and find pasture. A thief comes only to steal and slaughter and
destroy; I came so that they
might have life and have it more abundantly."
(http://www.usccb.org)
Reflection
Sheep can be both dumb and stubborn. Oblivious to danger, they will
stray from the safety of numbers in the fold and the care of their shepherd. A
vigilant shepherd will go after the sheep. A shepherd’s crook is used when a
sheep won’t listen to a shepherd’s voice and is in danger. The crook can pull,
push, or drive the straying sheep to the safety of the fold. Straying often,
being driven back - eventually a sheep learns the shepherd’s voice. This gospel
is about sheep and shepherd. But not just any sheep, nor any shepherd. Jesus is
our Good Shepherd, and we are the sheep he cares for and keeps from danger. There
is only one true Shepherd. This “shepherd calls his own sheep by name and leads
them out” - nay, he drives them out. Moreover, the shepherd “walks ahead” of
the sheep, leading and guiding them. Thus, we have a two-way relationship with
our Shepherd. On the one hand, he drives us out of our comfort zone to risk
being his disciples. When we are reluctant to go, he gives us a push, sometimes
prodding us to go even where we do not wish. Taking up our Shepherd’s mission
can be as dangerous for us as it was for him. On the other hand, the Shepherd goes
before us with guidance and care. Even when we face dan-
ger - face ridicule, rejection,
denial - he is there to protect us and keep us faithful to his mission. Do we
hear him calling us by name? Are we willing to be driven by him? to be led by
him? We know our true Shepherd from strangers or “thieves and robbers” by the
sound of his voice calling each of us by name.
Yes, he calls each of us by name. Each of us has something unique to
give to the church to build up the Shepherd’s Body and continue his saving
mission. If we refuse to hear his voice (as did the Pharisees in this gospel),
his mission does not move forward as quickly and surely as it might. Each of us
is important. Each of us has a name. The Pharisees refused to listen, refused
to be driven to fulfill their true mission to God’s people. Unlike the
Pharisees, we are to heed our Shepherd’s voice driving each of us out personally
to continue his saving mission, his voice guiding and leading each of us
personally to abundant Life. In this gospel Jesus promises us his continued
care and protection. He also tells us why we can rely on him: as our
Shepherd-guide, Jesus seeks only our good while protecting us from the real
harm of “thieves and robbers.” It is crucial that we listen to the voice of the
Shepherd and stay close to him for protection, yes. But more importantly, we
stay close to him because he guides us to the abundant Life he wishes to give
us. Jesus assures us twice - “Amen, amen, I say to you” - of the strength of
his promise and the clarity of his mission. He is our sure guide. We must hear
and follow our Shepherd. Hearing him calling us by name must elicit an active
Amen response from each of us.
To the point:
There is only one true Shepherd. This “shepherd calls his own sheep by
name and leads them out” - nay, he drives them out. Moreover, the shepherd
“walks ahead” of the sheep, leading and guiding them. We know the true Shepherd
from strangers or “thieves and robbers” by the sound of his voice calling each
of us by name. The Pharisees refused to listen, refused to be driven to fulfill
their true mission to God’s people. Unlike the Pharisees, we are to heed our
Shepherd’s voice driving each of us out personally to continue his saving
mission, his voice guiding and leading each of us personally to abundant life.
(Source: Living Liturgy 2017)