Chúa Nhật thứ IX thường niên –
Lễ Chúa Ba Ngôi
Thánh
Giustinô, tử đạo. Lễ nhớ. Thánh vịnh tuần I.
Bài đọc: Tb 1, 1a. 2; 2, 1-9
Đáp ca: Tv 111, 1-2. 3-4. 5-6
Phúc âm: Mc 12, 1-12
Thứ Ba trong tuần IX
thường niên ngày 2 tháng 6
Thánh Marcellinô và thánh Phêrô, tử đạo
Bài đọc: Tb 2, 10-23 (Hl 9-14)
Đáp ca: Tv 111, 1-2. 7bc-8. 9
Phúc âm: Mc 12, 13-17
Thứ Tư trong tuần IX
thường niên ngày 3 tháng 6
Thánh
Carôlô Loanga và các bạn, tử đạo. Lễ nhớ.
Bài đọc: Tb 3, 1-11. 24-25 (Hl 1-11. 16)
Đáp ca: Tv 24, 2-4a. 4b-5ab. 6-7bc. 8-9
Phúc âm: Mc 12, 18-27
Thứ Năm trong tuần IX thường
niên ngày 4 tháng 6
Bài đọc: Tb 6, 10-11a; 7, 1. 9-17; 8, 4-10
Đáp ca: Tv 127, 1-2. 3. 4-5
Phúc âm: Mc 12, 28b-34
Thứ Sáu đầu tháng trong
tuần IX thường niên ngày 5 tháng 6
Thánh Bônifatiô, giám mục, tử đạo. Lễ nhớ.
Bài đọc: Tb
11, 5-17
Đáp ca: Tv 145, 2abc. 7. 8-9a. 9bc-10
Phúc âm: Mc 12, 35-37
Thứ Bảy đầu tháng trong tuần IX thường niên ngày 6 tháng 6
Thánh Norbertô, giám mục
Bài đọc: Tb
12, 1. 5-15. 20
Đáp ca: Tb 13, 2. 6. 7. 8
Phúc âm: Mc
12, 38-44
Lễ
Mình và Máu Chúa Kitô. Lễ trọng.
Bài đọc I: Xh 24, 3-8
Đáp
ca: Tv 115, 12-13. 15-16bc. 17-18
HỌC HỎI KINH THÁNH
Chúa Nhật thứ X thường niên năm B - Lễ Mình Máu Chúa Kitô
Phúc âm: Mc 14, 12-16. 22-26
12 Ngày thứ nhất trong
tuần Bánh Không Men, là ngày sát tế chiên Vượt Qua, các môn đệ thưa với Đức
Giê-su: “Thầy muốn chúng con đi dọn cho Thầy ăn lễ Vượt Qua ở đâu?”13
Người sai hai môn đệ đi, và dặn họ: “Các anh đi vào thành, và sẽ có một người
mang vò nước đón gặp các anh. Cứ đi theo người đó.14 Người đó vào
nhà nào, các anh hãy thưa với chủ nhà: Thầy nhắn: “Thầy sẽ ăn lễ Vượt Qua với
các môn đệ ở phòng nào?”15 Và ông ấy sẽ chỉ cho các anh một phòng rộng
rãi trên lầu, đã được chuẩn bị sẵn sàng: và ở đó, các anh hãy dọn tiệc cho chúng
ta.”16 Hai môn đệ ra đi. Vào đến thành, các ông thấy mọi sự y như
Người đã nói. Và các ông dọn tiệc Vượt Qua.
22 Cũng đang bữa ăn, Đức Giê-su cầm lấy bánh, dâng lời chúc tụng, rồi bẻ
ra, trao cho các ông và nói: “Anh em hãy cầm lấy, đây là mình Thầy.”23
Và Người cầm chén rượu, dâng lời tạ ơn, rồi trao cho các ông, và tất cả đều uống
chén này.24 Người bảo các ông: “Đây là máu Thầy, máu Giao Ước, đổ ra
vì muôn người.25 Thầy bảo thật anh em: chẳng bao giờ Thầy còn uống sản
phẩm của cây nho nữa, cho đến ngày Thầy uống thứ rượu mới trong Nước Thiên
Chúa.” 26 Hát thánh vịnh xong, Đức Giê-su và các môn đệ ra núi
Ô-liu.
(Bản dịch nhóm CGKPV)
Suy niệm
1. Đến cuối thời gian hoạt động, Đức Giêsu lại chia sẻ bữa tiệc Vượt Qua
này với các môn đệ: bữa tiệc này nhắc lại lịch sử của quan hệ của Thiên Chúa với
Israel và đưa tới chỗ hoàn tất. Đức Giêsu lại ăn tiệc với các môn đệ, như cách
hiệp thông riêng tư với các ông. Tại đây mọi sự được quay hướng về các hình
thái khác của sự hiện diện của Người giữa các môn đệ, về sự hiệp thông không
cùng của họ với Người. Tuy nhiên, các môn đệ không thể tự ru ngủ mình trong sự
an toàn; chính họ đã thấy định mệnh của Đức Giêsu là một chướng kỳ; chính họ đã
không đủ sức liên kết với Người.
2. Trên thập giá, Đức Giêsu đã đổ máu ra; bằng cái chết của Người, Người
đã thiết lập giao ước mới, tạo điều kiện cho có sự hiệp thông vĩnh viễn của
Thiên Chúa với loài người. Đức Giêsu sẽ mãi mãi ở với họ và sẽ là Đấng Chịu
đóng đinh đã hiến tặng mạng sống cho họ. Cho đến nay, Người đã ở giữa họ theo
cách thấy được rõ ràng bằng mắt thường, kể từ nay, Người sẽ ở giữa họ trong
bánh và rượu, trong tư cách Đấng Chịu đóng đinh, trong tư cách dấu chỉ tình yêu
của Thiên Chúa và sự sống. Tất cả những điều này sẽ tới mức viên mãn khi Nước
Thiên Chúa được tỏ hiện.
3. Hôm nay chúng ta đã quen coi truyền thống về bữa tiệc ly như là một
thành phần thuộc cuộc Thương Khó. Điều này chính tác giả Mc đã nhắm: bữa tiệc
này được quy hướng về thập giá và Phục Sinh. Bữa tiệc này kết thúc các bữa tiệc
Đức Giêsu dùng với các người tội lỗi (2,15tt) và với dân chúng (6,35tt; 8,1tt)
và đưa các môn đệ vào cuộc Thương Khó. Người Kitô hữu khi tham dự vào bữa tiệc
Thánh Thể thì cũng đã được đặt trên cùng một nẻo đường.
(Lm PX Vũ Phan Long, ofm)
The Solemnity of the Most Holy Body and Blood of Christ
Gospel: Mk 14:12-16, 22-26
On the first day of
the Feast of Unleavened Bread, when they sacrificed
the Passover lamb, Jesus’ disciples said
to him, "Where do you
want us to go and prepare for you
to eat the Passover?" He sent two of his
disciples and said to them, "Go into the
city and a man will meet you, carrying a jar of
water. Follow him. Wherever he enters,
say to the master of the house, 'The Teacher says,
"Where is my guest room where I may eat the
Passover with my disciples?" Then he will show you
a large upper room furnished and ready. Make the preparations
for us there." The disciples then
went off, entered the city, and found it just as
he had told them; and they prepared the Passover. While they were
eating, he took bread, said
the blessing, broke it, gave it to
them, and said, "Take it; this
is my body." Then he took a cup,
gave thanks, and gave it to them, and they all drank
from it. He said to them, "This is my
blood of the covenant, which will be shed
for many. Amen, I say to you, I shall not drink
again the fruit of the vine until the day when I
drink it new in the kingdom of God." Then, after singing a
hymn, they
went out to the Mount of Olives.
(http://www.usccb.org/bible/readings/060715.cfm)
Reflection
Why did Jesus offer himself as "food and drink" to his
disciples? Jesus chose the time of Passover to fulfill what he had announced
earlier at Capernaum - giving his disciples his body and his blood (John
6:51-58). Jesus' passing over to his Father by his death and resurrection, the
new Passover, is anticipated in the Last Supper and celebrated in the Eucharist
or Lord's Supper, which fulfills the Jewish Passover and anticipates the final
Passover of the church in the glory of God’s kingdom.
This is the most significant meal of Jesus and the most important
occasion of his breaking of bread. In this meal Jesus identifies the bread as
his body and the cup as his blood. When the Lord Jesus commands his disciples
to eat his flesh and drink his blood, he invites us to take his life into the
very center of our being (John 6:53). That life which he offers is the very
life of God himself. Jesus' death on the cross, his gift of his body and blood
in the Supper, and his promise to dine again with his disciples when the
kingdom of God comes in all its fulness are inseparably linked.
Jesus instructed his disciples to "do this in remembrance of
me". These words establish every Lord's Supper or Eucharist as a
"remembrance" of Jesus' atoning death, his resurrection, and his
promise to return again. "For as often as you eat this bread and drink the
cup, you proclaim the Lord's death until he comes" (1 Corinthians 11:26).
Our celebration of the Lord's Supper anticipates the final day when the Lord
Jesus will feast anew with his disciples in the heavenly marriage feast of the
Lamb and his Bride. Do you know the joy of the drinking Christ's cup and
tasting the bread of his Table in sincerity?
Mark ties the last supper meal with Jesus' death and the coming of God's
kingdom. Jesus transforms the passover of the old covenant into the meal of the
"new covenant in my blood".
In the Old Covenant bread and wine were offered in a thanksgiving
sacrifice as a sign of grateful acknowledgment to the Creator as the giver and
sustainer of life. Melchizedek, who was both a priest and king (Genesis 14:18;
Hebrews 7:1-4), offered a sacrifice of bread and wine. His offering prefigured
the offering made by Jesus, our high priest and king (Hebrews 7:26; 9:11;
10:12). The remembrance of the manna in the wilderness recalled to the people
of Israel that they live - not by earthly bread alone - but by the bread of the
Word of God (Deuteronomy 8:3).
The unleavened bread at Passover and the miraculous manna in the desert
are the pledge of God's faithfulness to his promises. The "cup of
blessing" at the end of the Jewish passover meal points to the messianic
expectation of the rebuilding of Jerusalem. Jesus gave a new and definitive
meaning to the blessing of the bread and the cup when he instituted the
"Lord's Supper" or "Eucharist". He speaks of the presence of his body and
blood in this new meal. When at the Last Supper Jesus described his blood
“poured out for many for the forgiveness of sins” (Matthew 26:28), he was
explaining his coming crucifixion as a sacrifice for sins. His death on the
cross fulfilled the sacrifice of the paschal lamb. That is why John the Baptist
called him the “Lamb of God who takes away the sins of the world.” Jesus made
himself an offering and sacrifice, a gift that was truly pleasing to the
Father. He “offered himself without blemish to God” (Hebrews 9:14) and “gave
himself as a sacrifice to God” (Ephesians 5:2). This meal was a memorial of his
death and resurrection.
When we receive from the Lord’s table we unite ourselves to Jesus
Christ, who makes us sharers in his body and blood. Ignatius of Antioch (35-107
A.D.) calls it the "one bread that provides the medicine of immortality,
the antidote for death, and the food that makes us live for ever in Jesus
Christ" (Ad Eph. 20,2). This supernatural food is healing for both body
and soul and strength for our journey heavenward. When you approach the Table
of the Lord, what do you expect to receive? Healing, pardon, comfort, and rest
for your soul? The Lord has much more for us, more than we can ask or imagine.
The principal fruit of receiving the Eucharist is an intimate union with
Christ. As bodily nourishment restores lost strength, so the Eucharist
strengthens us in charity and enables us to break with disordered attachments
to creatures and to be more firmly rooted in the love of Christ. Do you hunger
for the "bread of life"?
"Lord Jesus, you nourish and sustain us with your very own presence
and life. You are the "Bread of Life" and the "Cup of
Salvation". May I always hunger for you and be satisfied in you
alone."
(http://www.rc.net/wcc/readings/jun7.htm)