Lịch phụng vụ Chúa Nhật thứ IX thường niên - Năm B – Lễ Chúa Ba Ngôi - Học hỏi Kinh Thánh



Chúa Nhật thứ IX thường niên – Lễ Chúa Ba Ngôi


Thứ Hai trong tuần IX thường niên ngày 1 tháng 6
Thánh Giustinô, tử đạo. Lễ nhớ. Thánh vịnh tuần I.

Bài đọc: Tb 1, 1a. 2; 2, 1-9
Đáp ca: Tv 111, 1-2. 3-4. 5-6
Phúc âm: Mc 12, 1-12

Thứ Ba trong tuần IX thường niên ngày 2 tháng 6
Thánh Marcellinô và thánh Phêrô, tử đạo
Bài đọc: Tb 2, 10-23 (Hl 9-14)
Đáp ca: Tv 111, 1-2. 7bc-8. 9
Phúc âm: Mc 12, 13-17

Thứ Tư trong tuần IX thường niên ngày 3 tháng 6
Thánh Carôlô Loanga và các bạn, tử đạo. Lễ nhớ.
Bài đọc: Tb 3, 1-11. 24-25 (Hl 1-11. 16)
Đáp ca: Tv 24, 2-4a. 4b-5ab. 6-7bc. 8-9
Phúc âm: Mc 12, 18-27

Thứ Năm trong tuần IX thường niên ngày 4 tháng 6
Bài đọc: Tb 6, 10-11a; 7, 1. 9-17; 8, 4-10
Đáp ca: Tv 127, 1-2. 3. 4-5
Phúc âm: Mc 12, 28b-34

Thứ Sáu đầu tháng trong tuần IX thường niên ngày 5 tháng 6
Thánh Bônifatiô, giám mục, tử đạo. Lễ nhớ.
Bài đọc: Tb 11, 5-17
Đáp ca: Tv 145, 2abc. 7. 8-9a. 9bc-10
Phúc âm: Mc 12, 35-37

Thứ Bảy đầu tháng trong tuần IX thường niên ngày 6 tháng 6
Thánh Norbertô, giám mục
Bài đọc: Tb 12, 1. 5-15. 20
Đáp ca: Tb 13, 2. 6. 7. 8
Phúc âm: Mc 12, 38-44

Chúa Nhật thứ X thường niên ngày 7 tháng 6
Lễ Mình và Máu Chúa Kitô. Lễ trọng.
Bài đọc I: Xh 24, 3-8
Đáp ca: Tv 115, 12-13. 15-16bc. 17-18
Bài đọc II: Dt 9, 11-15
Đọc hoặc hát Ca tiếp liên.
Phúc âm: Mc 14, 12-16. 22-26


HỌC HỎI KINH THÁNH

Chúa Nhật thứ X thường niên năm B - Lễ Mình Máu Chúa Kitô



12 Ngày thứ nhất trong tuần Bánh Không Men, là ngày sát tế chiên Vượt Qua, các môn đệ thưa với Đức Giê-su: “Thầy muốn chúng con đi dọn cho Thầy ăn lễ Vượt Qua ở đâu?”13 Người sai hai môn đệ đi, và dặn họ: “Các anh đi vào thành, và sẽ có một người mang vò nước đón gặp các anh. Cứ đi theo người đó.14 Người đó vào nhà nào, các anh hãy thưa với chủ nhà: Thầy nhắn: “Thầy sẽ ăn lễ Vượt Qua với các môn đệ ở phòng nào?”15 Và ông ấy sẽ chỉ cho các anh một phòng rộng rãi trên lầu, đã được chuẩn bị sẵn sàng: và ở đó, các anh hãy dọn tiệc cho chúng ta.”16 Hai môn đệ ra đi. Vào đến thành, các ông thấy mọi sự y như Người đã nói. Và các ông dọn tiệc Vượt Qua.
22 Cũng đang bữa ăn, Đức Giê-su cầm lấy bánh, dâng lời chúc tụng, rồi bẻ ra, trao cho các ông và nói: “Anh em hãy cầm lấy, đây là mình Thầy.”23 Và Người cầm chén rượu, dâng lời tạ ơn, rồi trao cho các ông, và tất cả đều uống chén này.24 Người bảo các ông: “Đây là máu Thầy, máu Giao Ước, đổ ra vì muôn người.25 Thầy bảo thật anh em: chẳng bao giờ Thầy còn uống sản phẩm của cây nho nữa, cho đến ngày Thầy uống thứ rượu mới trong Nước Thiên Chúa.” 26 Hát thánh vịnh xong, Đức Giê-su và các môn đệ ra núi Ô-liu.

(Bản dịch nhóm CGKPV)

Suy niệm 

1. Đến cuối thời gian hoạt động, Đức Giêsu lại chia sẻ bữa tiệc Vượt Qua này với các môn đệ: bữa tiệc này nhắc lại lịch sử của quan hệ của Thiên Chúa với Israel và đưa tới chỗ hoàn tất. Đức Giêsu lại ăn tiệc với các môn đệ, như cách hiệp thông riêng tư với các ông. Tại đây mọi sự được quay hướng về các hình thái khác của sự hiện diện của Người giữa các môn đệ, về sự hiệp thông không cùng của họ với Người. Tuy nhiên, các môn đệ không thể tự ru ngủ mình trong sự an toàn; chính họ đã thấy định mệnh của Đức Giêsu là một chướng kỳ; chính họ đã không đủ sức liên kết với Người.

2. Trên thập giá, Đức Giêsu đã đổ máu ra; bằng cái chết của Người, Người đã thiết lập giao ước mới, tạo điều kiện cho có sự hiệp thông vĩnh viễn của Thiên Chúa với loài người. Đức Giêsu sẽ mãi mãi ở với họ và sẽ là Đấng Chịu đóng đinh đã hiến tặng mạng sống cho họ. Cho đến nay, Người đã ở giữa họ theo cách thấy được rõ ràng bằng mắt thường, kể từ nay, Người sẽ ở giữa họ trong bánh và rượu, trong tư cách Đấng Chịu đóng đinh, trong tư cách dấu chỉ tình yêu của Thiên Chúa và sự sống. Tất cả những điều này sẽ tới mức viên mãn khi Nước Thiên Chúa được tỏ hiện.

3. Hôm nay chúng ta đã quen coi truyền thống về bữa tiệc ly như là một thành phần thuộc cuộc Thương Khó. Điều này chính tác giả Mc đã nhắm: bữa tiệc này được quy hướng về thập giá và Phục Sinh. Bữa tiệc này kết thúc các bữa tiệc Đức Giêsu dùng với các người tội lỗi (2,15tt) và với dân chúng (6,35tt; 8,1tt) và đưa các môn đệ vào cuộc Thương Khó. Người Kitô hữu khi tham dự vào bữa tiệc Thánh Thể thì cũng đã được đặt trên cùng một nẻo đường.    


(Lm PX Vũ Phan Long, ofm)

The Solemnity of the Most Holy Body and Blood of Christ
Gospel: Mk 14:12-16, 22-26

On the first day of the Feast of Unleavened Bread, when they sacrificed the Passover lamb, Jesus’ disciples said to him, "Where do you want us to go and prepare for you to eat the Passover?" He sent two of his disciples and said to them, "Go into the city and a man will meet you, carrying a jar of water. Follow him. Wherever he enters, say to the master of the house, 'The Teacher says, "Where is my guest room where I may eat the Passover with my disciples?" Then he will show you a large upper room furnished and ready. Make the preparations for us there." The disciples then went off, entered the city, and found it just as he had told them; and they prepared the Passover. While they were eating, he took bread, said the blessing, broke it, gave it to them, and said, "Take it; this is my body." Then he took a cup, gave thanks, and gave it to them, and they all drank from it. He said to them, "This is my blood of the covenant, which will be shed for many. Amen, I say to you, I shall not drink again the fruit of the vine until the day when I drink it new in the kingdom of God." Then, after singing a hymn, they went out to the Mount of Olives.

(http://www.usccb.org/bible/readings/060715.cfm)

Reflection

Why did Jesus offer himself as "food and drink" to his disciples? Jesus chose the time of Passover to fulfill what he had announced earlier at Capernaum - giving his disciples his body and his blood (John 6:51-58). Jesus' passing over to his Father by his death and resurrection, the new Passover, is anticipated in the Last Supper and celebrated in the Eucharist or Lord's Supper, which fulfills the Jewish Passover and anticipates the final Passover of the church in the glory of God’s kingdom.

This is the most significant meal of Jesus and the most important occasion of his breaking of bread. In this meal Jesus identifies the bread as his body and the cup as his blood. When the Lord Jesus commands his disciples to eat his flesh and drink his blood, he invites us to take his life into the very center of our being (John 6:53). That life which he offers is the very life of God himself. Jesus' death on the cross, his gift of his body and blood in the Supper, and his promise to dine again with his disciples when the kingdom of God comes in all its fulness are inseparably linked.

Jesus instructed his disciples to "do this in remembrance of me". These words establish every Lord's Supper or Eucharist as a "remembrance" of Jesus' atoning death, his resurrection, and his promise to return again. "For as often as you eat this bread and drink the cup, you proclaim the Lord's death until he comes" (1 Corinthians 11:26). Our celebration of the Lord's Supper anticipates the final day when the Lord Jesus will feast anew with his disciples in the heavenly marriage feast of the Lamb and his Bride. Do you know the joy of the drinking Christ's cup and tasting the bread of his Table in sincerity?

Mark ties the last supper meal with Jesus' death and the coming of God's kingdom. Jesus transforms the passover of the old covenant into the meal of the "new covenant in my blood".

In the Old Covenant bread and wine were offered in a thanksgiving sacrifice as a sign of grateful acknowledgment to the Creator as the giver and sustainer of life. Melchizedek, who was both a priest and king (Genesis 14:18; Hebrews 7:1-4), offered a sacrifice of bread and wine. His offering prefigured the offering made by Jesus, our high priest and king (Hebrews 7:26; 9:11; 10:12). The remembrance of the manna in the wilderness recalled to the people of Israel that they live - not by earthly bread alone - but by the bread of the Word of God (Deuteronomy 8:3).

The unleavened bread at Passover and the miraculous manna in the desert are the pledge of God's faithfulness to his promises. The "cup of blessing" at the end of the Jewish passover meal points to the messianic expectation of the rebuilding of Jerusalem. Jesus gave a new and definitive meaning to the blessing of the bread and the cup when he instituted the "Lord's Supper" or "Eucharist".  He speaks of the presence of his body and blood in this new meal. When at the Last Supper Jesus described his blood “poured out for many for the forgiveness of sins” (Matthew 26:28), he was explaining his coming crucifixion as a sacrifice for sins. His death on the cross fulfilled the sacrifice of the paschal lamb. That is why John the Baptist called him the “Lamb of God who takes away the sins of the world.” Jesus made himself an offering and sacrifice, a gift that was truly pleasing to the Father. He “offered himself without blemish to God” (Hebrews 9:14) and “gave himself as a sacrifice to God” (Ephesians 5:2). This meal was a memorial of his death and resurrection.

When we receive from the Lord’s table we unite ourselves to Jesus Christ, who makes us sharers in his body and blood. Ignatius of Antioch (35-107 A.D.) calls it the "one bread that provides the medicine of immortality, the antidote for death, and the food that makes us live for ever in Jesus Christ" (Ad Eph. 20,2). This supernatural food is healing for both body and soul and strength for our journey heavenward. When you approach the Table of the Lord, what do you expect to receive? Healing, pardon, comfort, and rest for your soul? The Lord has much more for us, more than we can ask or imagine. The principal fruit of receiving the Eucharist is an intimate union with Christ. As bodily nourishment restores lost strength, so the Eucharist strengthens us in charity and enables us to break with disordered attachments to creatures and to be more firmly rooted in the love of Christ. Do you hunger for the "bread of life"?

"Lord Jesus, you nourish and sustain us with your very own presence and life. You are the "Bread of Life" and the "Cup of Salvation". May I always hunger for you and be satisfied in you alone."

(http://www.rc.net/wcc/readings/jun7.htm)