Lịch phụng vụ CN 28 TN - Năm B



Chúa Nhật thứ 28 thường niên năm B

Bài đọc: Rm 1, 1-7
Đáp ca: Tv 97, 1. 2-3ab. 3cd-4
Phúc âm: Lc 11, 29-32

Thứ Ba trong tuần 28 thường niên ngày 13 tháng 10
Bài đọc: Rm 1, 16-25
Đáp ca: Tv 18, 2-3. 4-5
Phúc âm: Lc 11, 37-41

Thứ Tư trong tuần 28 thường niên ngày 14 tháng 10
Bài đọc: Rm 2, 1-11
Đáp ca: Tv 61, 2-3. 6-7. 9
Phúc âm: Lc 11, 42-46

Thứ Năm trong tuần 28 thường niên ngày 15 tháng 10, thánh Têrêsa Avila trinh nữ, tiến sĩ hội thánh. Lễ nhớ.
Bài đọc: Rm 3, 21-30
Đáp ca: Tv 129, 1b-2, 3-4, 5-6ab
Phúc âm: Lc 11, 47-54

Thứ Sáu trong tuần 28 thường niên ngày 16 tháng 10
Bài đọc: Rm 4, 1-8
Đáp ca: Tv 31, 1-2. 5. 11
Phúc âm: Lc 12, 1-7

Thứ Bảy trong tuần 28 thường niên ngày 17 tháng 10, thánh Inhaxiô Antiokia, giám mục, tử đạo. Lễ nhớ.
Bài đọc: Rm 4, 13. 16-18
Đáp ca: Tv 104, 6-7. 8-9.42-43
Phúc âm: Lc 12, 8-12

Chúa Nhật thứ 29 thường niên ngày 18 tháng 10
Bài đọc I: Is 53, 10-11
Đáp ca: Tv 32, 4-5. 18-19. 20 và 22
Bài đọc II: Dt 4, 14-16
Phúc âm: Mc 10, 35-45 (Mc 10, 42-45)

HỌC HỎI KINH THÁNH

Chúa Nhật 29 thường niên năm B
Phúc âm: Mc 10, 35-45
35 Hai người con ông Dê-bê-đê là Gia-cô-bê và Gio-an đến gần Đức Giê-su và nói: “Thưa Thầy, chúng con muốn Thầy thực hiện cho chúng con điều chúng con sắp xin đây.”36 Người hỏi: “Các anh muốn Thầy thực hiện cho các anh điều gì?”37 Các ông thưa: “Xin cho hai anh em chúng con, một người được ngồi bên hữu, một người được ngồi bên tả Thầy, khi Thầy được vinh quang.”38 Đức Giê-su bảo: “Các anh không biết các anh xin gì! Các anh có uống nổi chén Thầy sắp uống, hay chịu được phép rửa Thầy sắp chịu không?”39 Các ông đáp: “Thưa được.” Đức Giê-su bảo: “Chén Thầy sắp uống, anh em cũng sẽ uống; phép rửa Thầy sắp chịu, anh em cũng sẽ chịu.40 Còn việc ngồi bên hữu hay bên tả Thầy, thì Thầy không có quyền cho, nhưng Thiên Chúa đã chuẩn bị cho ai thì kẻ ấy mới được.”
41 Nghe vậy, mười môn đệ kia đâm ra tức tối với ông Gia-cô-bê và ông Gio-an.42 Đức Giê-su gọi các ông lại và nói: “Anh em biết: những người được coi là thủ lãnh các dân thì dùng uy mà thống trị dân, những người làm lớn thì lấy quyền mà cai quản dân.43 Nhưng giữa anh em thì không được như vậy: ai muốn làm lớn giữa anh em thì phải làm người phục vụ anh em;44 ai muốn làm đầu anh em thì phải làm đầy tớ mọi người.45 Vì Con Người đến không phải để được người ta phục vụ, nhưng là để phục vụ, và hiến mạng sống làm giá chuộc muôn người.”
(Bản dịch nhóm CGKPV)
Suy niệm
1. Vì quan tâm đến thành công và danh giá, người ta nuôi những khát vọng không kềm chế, hoàn toàn lấy mình làm trung tâm. Đức Giêsu không coi thường khát vọng được thành công, được trọng vọng, nhưng Người chỉ cho các môn đệ còn đường đúng đắn đưa tới đó: phục vụ.
2. Sự đối lập giữa “làm đầy tớ” và “làm đầu” đòi hỏi một sự hoán cải trọn vẹn. Các môn đệ muốn làm đầu; tức khắc, Đức Giêsu bảo: Người ta chỉ có thể làm đầu nếu người ta nhận chỗ của những người cùng rốt, bằng cách làm tôi tớ phục vụ mọi người.
3. Việc phục vụ đây không phải là công việc nô dịch của người nô lệ, chỉ chu toàn bề ngoài. Đây là việc phục vụ của người hiến dâng bản thân, của người quan tâm đến kẻ khác vì yêu thương: là người phục vụ chẳng hạn với thái độ của bà mẹ vợ Simôn và các người đồng bàn (1,31). Đây là việc phục vụ nhằm mưu ích cho người khác.
4. “Nhưng giữa anh em thì không phải như vậy”. Câu nói này của Đức Giêsu cho hiểu rằng cuộc sống Kitô hữu phải tuân theo một thứ lô-gích khác, chứ không theo khuôn phép xử sự thông thường của loài người. Khuôn mẫu để chúng ta bắt chước là chính gương sống và phục vụ của Đức Giêsu. Một hành trình sống đạo như thế chắc chắn không thể tránh khỏi thập giá.
(Lm PX Vũ Phan Long, ofm)
Twenty-ninth Sunday in Ordinary Time – Year B
Gospel: Mk 10:35-45
James and John, the sons of Zebedee, came to Jesus and said to him, "Teacher, we want you to do for us whatever we ask of you." He replied, "What do you wish me to do for you?" They answered him, "Grant that in your glory we may sit one at your right and the other at your left." Jesus said to them, "You do not know what you are asking. Can you drink the cup that I drink or be baptized with the baptism with which I am baptized?" They said to him, "We can." Jesus said to them, "The cup that I drink, you will drink, and with the baptism with which I am baptized, you will be baptized; but to sit at my right or at my left is not mine to give but is for those for whom it has been prepared." When the ten heard this, they became indignant at James and John. Jesus summoned them and said to them, "You know that those who are recognized as rulers over the Gentiles lord it over them, and their great ones make their authority over them felt. But it shall not be so among you. Rather, whoever wishes to be great among you will be your servant; whoever wishes to be first among you will be the slave of all. For the Son of Man did not come to be served but to serve and to give his life as a ransom for many."
(http://www.usccb.org/bible/readings/101815.cfm)
Reflection
Hard lessons take a long time to learn. Some lessons take an entire lifetime. Children learn quickly not to touch the hot stove burner. It takes them a bit longer to learn that applying themselves in school will reap future rewards. It takes them a lifetime to learn what it means to be a responsible person contributing to church and society. This Sunday’s gospel begins with apostles seeking glory; they had yet to learn what being a follower of Jesus truly entails. There is more demand to being disciples than would appear, and finally facing that true glory is not found where we usually seek it. We receive true glory when we finally give up pursuing it and instead follow Jesus and the demanding life he offers.
Why did the apostles follow Jesus? This gospel suggests they had reward on their minds: the glory of sitting at the right and left of Jesus in positions of honor. It took the apostles a long time to learn that the real reward of following Jesus would be to “drink the cup” and “be baptized” with his baptism. His baptism was his lifelong choice to do the will of the Father no matter what the cost. The cost would be humbly serving others to the point even of giving his life “for many.” As Jesus’ followers, we can choose no less. Like the apostles, it takes us no less time to learn this.
This gospel includes the third prediction of the passion in Mark’s gospel, but it does more than predict Jesus’ passion and the consequences of being Jesus’ disciples. It points to and challenges the basic human tendency to seek fleeting glory. There is nothing in this life that can bring us lasting glory - the eternal Life that has been prepared for us and in which we already share - except self-giving for the sake of others, a self-giving that conforms us more closely to Jesus’ own self- identity as the suffering servant. Jesus’ baptism was an entry into his willingness to suffer and die for our salvation, and then be raised up on the third day to risen Life. Thus a share in Jesus’ glory ultimately means that we faithfully live our own baptism into Jesus’ suffering and death and thus identify with Jesus and his saving work. It also means that, faithfully following him in serving others, we will share in his risen Life - now and in the age to come.
Jesus responds to the apostles’ request for a share in his glory by saying that discipleship isn’t about raw power (“lord it over them,” “make their authority felt”). Discipleship is about servanthood, even when it entails suffering and giving one’s life (see first reading). The only way to glory is by self-emptying, serving, giving one’s life. The apostles weren’t ready for this - they abandoned Jesus at his passion and death. Are we ready to follow? Are we ready to choose our baptism into his suffering and death?
To the point: Why did the apostles follow Jesus? This gospel suggests they had reward on their minds: the glory of sitting at the right and left of Jesus in positions of honor. It took the apostles a long time to learn that the real reward of following Jesus would be to “drink the cup” and “be baptized” with his baptism. His baptism was his lifelong choice to do the will of the Father no matter what the cost. The cost would be humbly serving others to the point even of giving his life “for many.” As Jesus’ followers, we can choose no less. Like the apostles, it takes us no less time to learn this.
(Source: Living Liturgy 2015)