Lịch phụng vụ CN 25 TN - Năm B



Chúa Nhật thứ 25 thường niên năm B

Thứ Hai trong tuần 25 thường niên ngày 21 tháng 9, thánh Mathêu tông đồ, tác giả sách Tin mừng, lễ kính.
Bài đọc: Ep 4, 1-7. 11-13
Đáp ca: Tv 18, 2-3. 4-5
Phúc âm: Mt 9, 9-13

Thứ Ba trong tuần 25 thường niên ngày 22 tháng 9
Bài đọc: Esd 6, 7-8. 12b. 14-20
Đáp ca: Tv 121, 1-2. 3-4a. 4b-5
Phúc âm: Lc 8, 19-21

Thứ Tư trong tuần 25 thường niên ngày 23 tháng 9, thánh Piô năm dấu, Linh mục, lễ nhớ.
Bài đọc: Esd 9, 5-9
Đáp ca: Tb 13, 2. 3-4. 6. 7. 8.
Phúc âm: Lc 9, 1-6

Thứ Năm trong tuần 25 thường niên ngày 24 tháng 9
Bài đọc: Kg 1, 1-8
Đáp ca: Tv 149, 1-2. 3-4. 5-6a và 9b
Phúc âm: Lc 9, 7-9

Thứ Sáu trong tuần 25 thường niên ngày 25 tháng 9
Bài đọc: Kg 2, 1b-10
Đáp ca: Tv 42, 1. 2. 3. 4
Phúc âm: Lc 9, 18-22

Thứ Bảy trong tuần 25 thường niên ngày 26 tháng 9
Bài đọc: Dcr 2, 5-9, 14-15a
Đáp ca: Gr 31, 10. 11-12ab. 13
Phúc âm: Lc 9, 43b-45

Chúa Nhật thứ 26 thường niên năm B ngày 27 tháng 9
Bài đọc I: Ds 11, 25-29
Đáp ca: Tv 18, 8. 10. 12-13. 14
Bài đọc II: Gc 5, 1-6
Phúc âm: Mc 9, 38-43. 45. 47-48

HỌC HỎI KINH THÁNH

Chúa Nhật 26 Thường niên năm B

Phúc âm: Mc 9, 38-43. 45. 47-48

38 Ông Gio-an nói với Đức Giê-su: “Thưa Thầy, chúng con thấy có người lấy danh Thầy mà trừ quỷ. Chúng con đã cố ngăn cản, vì người ấy không theo chúng ta.”39 Đức Giê-su bảo: “Đừng ngăn cản người ta, vì không ai lấy danh nghĩa Thầy mà làm phép lạ, rồi ngay sau đó lại có thể nói xấu về Thầy.40 Quả thật, ai không chống lại chúng ta là ủng hộ chúng ta.

41 “Ai cho anh em uống một chén nước vì lẽ anh em thuộc về Đấng Ki-tô, thì Thầy bảo thật anh em, người đó sẽ không mất phần thưởng đâu.

42 “Ai làm cớ cho một trong những kẻ bé mọn đang tin đây phải sa ngã, thì thà buộc cối đá lớn vào cổ nó mà ném xuống biển còn hơn.43 Nếu tay anh làm cớ cho anh sa ngã, thì chặt nó đi; thà cụt một tay mà được vào cõi sống còn hơn là có đủ hai tay mà phải sa hoả ngục, phải vào lửa không hề tắt.

45 Nếu chân anh làm cớ cho anh sa ngã, thì chặt nó đi; thà cụt một chân mà được vào cõi sống còn hơn là có đủ hai chân mà bị ném vào hoả ngục.47 Nếu mắt anh làm cớ cho anh sa ngã, thì móc nó đi; thà chột mắt mà được vào Nước Thiên Chúa còn hơn là có đủ hai mắt mà bị ném vào hoả ngục,48 nơi giòi bọ không hề chết và lửa không hề tắt.

(Bản dịch nhóm CGKPV)

Suy niệm 

1. Đức Giêsu như đang nói: Cứ để cho những người ở ngoài nhóm trừ quỷ! Người đang khuyến khích người ta làm những việc phục vụ ít lộ liễu. Quan trọng không phải là làm những việc ngoạn mục, tạo cảm giác mạnh, nhưng là tình yêu diễn tả cách âm thầm, như đơn giản trao một ly nước cho người đang khát.

2. Lời kết án nặng nề của Đức Giêsu đối với kẻ làm cớ cho người khác sa ngã có thể hiểu như là một lời an ủi khích lệ hay một lời răn đe tùy người được nhận lời nói này. Là lời an ủi khích lệ cho những người đạo đức, để họ cứ vững vàng sống đúng tư cách dù có bị thế gian khinh bỉ. Là lời răn đe đối với những người lãnh đạo cộng đoàn: coi chừng kẻo lối ăn nói, cư xử của các ngài lại thành cớ cho những kẻ mà các ngài đã đưa vào đức tin phải mất tinh thần và buông xuôi, hoặc học lấy một cách sống không phù hợp với người môn đệ của Đức Kitô. 

3. Những ai có tinh thần của Đức Giêsu thì phải phục vụ như Người: quan tâm đến những kẻ thấp cổ bé miệng, những người cô thế cô thân, và cứ phục vụ họ trong thái độ kín đáo, khiêm tốn. Chỉ những người đó, vì kiến tạo được sự hiệp nhất trong các cộng đoàn, mới có thể làm chứng cho thế giới thấy rằng Nước Thiên Chúa đã ở giữa loài người.

4. Thế giới và lịch sử đều những hạt giống Lời Chúa. Ở bên ngoài Hội Thánh, nơi các dân tộc khắp nơi, nơi những người đang mở ra với làn hơi Thánh Thần, hiện có thực tại phôi thai của Nước Thiên Chúa. Chức năng của Hội Thánh là làm bừng lên và kiện toàn và đưa vào trong Hội Thánh-dấu chỉ thực tại hợp nhất của bất cứ điều gì được gieo vào trong trí tuệ và trái tim con người. Mọi công cuộc phúc âm hóa tùy thuộc vào điển hình này. Lời đã được gieo vào trong trí tuệ và trái tim con người, ta có thể thấy cả nơi các cá nhân và trong các nghi thức và tập tục của các dân tộc. Lời này được Thánh Thần đưa tới chỗ hợp nhất đức tin trong bí tích Rửa tội. Tất cả mọi người đều cần được liên tục kéo đến dấu chỉ hợp nhất. Mọi người đều loan báo Tin Mừng và được loan báo Tin Mừng.


(Lm PX Vũ Phan Long, ofm)

Twenty-sixth Sunday in Ordinary Time – Year B

Gospel: Mk 9:38-43, 45, 47-48

At that time, John said to Jesus, "Teacher, we saw someone driving out demons in your name, and we tried to prevent him because he does not follow us." Jesus replied, "Do not prevent him. There is no one who performs a mighty deed in my name who can at the same time speak ill of me. For whoever is not against us is for us. Anyone who gives you a cup of water to drink because you belong to Christ, amen, I say to you, will surely not lose his reward.

"Whoever causes one of these little ones who believe in me to sin, it would be better for him if a great millstone were put around his neck and he were thrown into the sea.
If your hand causes you to sin, cut it off. It is better for you to enter into life maimed than with two hands to go into Gehenna, into the unquenchable fire. And if your foot causes you to sin, cut if off. It is better for you to enter into life crippled than with two feet to be thrown into Gehenna. And if your eye causes you to sin, pluck it out. Better for you to enter into the kingdom of God with one eye than with two eyes to be thrown into Gehenna, where 'their worm does not die, and the fire is not quenched.'"

(http://usccb.org/bible/readings/092715.cfm)

Reflection

Magnets attract. The stronger the magnet, the stronger the attraction. Some large magnets are so powerful that it takes a great deal of muscle power to pull the magnet off the metal. Like attracts like. The more the convergences of ideas, values, and interests, the stronger the attraction. Jesus was a strong magnet who attracted disciples to him, disciples who acted in “his name,” who assumed his values. This gospel also shows others who were attracted to Jesus, those acting with Jesus’ power who were not among Jesus’ band of disciples. In this gospel Jesus illustrates two opposing ways to be his disciple: someone who does not seemingly follow Jesus, but does good; someone who follows Jesus, but sins. The issue goes beyond who is with or against Jesus - it goes to what is against Jesus. Those who follow Jesus must live as he did, no matter what the cost. Their attraction to him must be like a strong magnet: they adhere to his values, act in his name, do good for others as he did. Focused completely on his saving mission to bring about the kingdom of God, Jesus directly confronts human pettiness and sinfulness. He uses graphic examples to demand that disciples turn from whatever is inconsistent with acting in his name, with continuing his mission. Any behavior which causes us to sin or to lead others into sin must be cut off. Part of a disciple’s work is to take on Jesus’ values, Jesus’ goodness. Being a disciple demands radical choices about how we live and relate to others. It means being as completely focused on Jesus’ saving mission as he was. It means that acting in his name is exactly that: doing as he would do. And Jesus never sinned. Discipleship is decided by our behavior rather than by our being identified with a particular group or not. What is crucial to discipleship is how we act. Jesus uses extreme terms to tell us that we must turn from whatever is inconsistent with acting in his name. Any behavior which causes us to sin or to lead others into sin must be cut off. We are to root out the cause of sin in us at all costs - root out whatever is not consistent with our attraction to who Jesus is. What is at stake is “enter[ing] into the kingdom of God,” entering into fullness of Life. Any attitude which limits the Presence and power of the Spirit must also be cut off (see first reading). Being a disciple demands radical choices about how we live and relate to others. Being a disciple demands that we make radical choices about how we adhere to Jesus, act in his name, and draw others to him as well.

To the point: Focused completely on his saving mission to bring about the kingdom of God, Jesus directly confronts human pettiness and sinfulness. He uses graphic examples to demand that disciples turn from whatever is inconsistent with acting in his name, with continuing his mission. Any behavior which causes us to sin or to lead others into sin must be cut off. Being a disciple demands radical choices about how we live and relate to others. It means being as completely focused on Jesus’ saving mission as he was.

(Source: Living Liturgy 2015)