Bài đọc: 1 Tx 4, 13-17
Đáp ca: Tv 95, 1 và 3. 4-5.
11-12. 13
Phúc âm: Lc 4, 16-30
Bài đọc: 1 Tx 5, 1-6. 9-11
Đáp ca: Tv 26, 1. 4. 13-14
Phúc âm: Lc 4, 31-37
Thứ Tư trong tuần 22 thường niên ngày 2 tháng 9
Bài đọc: Cl 1, 1-8
Đáp ca: Tv 51, 10. 11
Phúc âm: Lc 4, 38-44
Thứ Năm trong tuần 22 thường niên ngày 3 tháng 9, thánh
Grêgôriô cả, giáo hoàng, tiến sĩ hội thánh. Lễ nhớ.
Bài đọc: Cl 1, 9-14
Đáp ca: Tv 97, 2-3ab. 3cd-4.
5-6
Phúc âm: Lc 5, 1-11
Thứ Sáu trong tuần 22 thường niên ngày 4 tháng 9
Bài đọc: Cl 1, 15-20
Đáp ca: Tv 99, 2. 3. 4. 5
Phúc âm: Lc 5, 33-39
Thứ Bảy trong tuần 22 thường niên ngày 5 tháng 9
Bài đọc: Cl 1, 21-23
Đáp ca: Tv 53, 3-4. 6 và 8
Phúc âm: Lc 6, 1-5
Chúa Nhật thứ 23 thường niên ngày 6 tháng 9
Bài đọc I: Is 35, 4-7a
Đáp ca: Tv 145, 7. 8-9a. 9bc-10
Bài đọc II: Gc 2, 1-5
Phúc âm: Mc 7, 31-37
HỌC HỎI KINH THÁNH
Chúa Nhật 23 Thường niên năm B
Phúc âm: Mc 7, 31-37
31 Đức Giê-su lại bỏ vùng Tia, đi qua ngả Xi-đôn, đến biển hồ Ga-li-lê vào
miền Thập Tỉnh.32 Người ta đem một người vừa điếc vừa ngọng đến với
Đức Giê-su, và xin Người đặt tay trên anh.33 Người kéo riêng anh ta
ra khỏi đám đông, đặt ngón tay vào lỗ tai anh, và nhổ nước miếng mà bôi vào lưỡi
anh.34 Rồi Người ngước mắt lên trời, rên một tiếng và nói: Ép-pha-tha,
nghĩa là: hãy mở ra!35 Lập tức tai anh ta mở ra, lưỡi như hết bị buộc
lại. Anh ta nói được rõ ràng.36 Đức Giê-su truyền bảo họ không được
kể chuyện đó với ai cả. Nhưng Người càng truyền bảo họ, họ lại càng đồn ra.37
Họ hết sức kinh ngạc, và nói: “Ông ấy làm việc gì cũng tốt đẹp cả: ông làm cho
kẻ điếc nghe được, và kẻ câm nói được.”
(Bản dịch nhóm CGKPV)
Suy niệm
1. Các môn đệ của Đức Giêsu cũng phải có tâm tình tha thiết của Người là
đưa Tin Mừng đến cho các Dân ngoại. Nếu ngại ngùng vì đường dài, e dè vì những
khó khăn có thể gặp về mọi phương diện, các ông sẽ không đi xa được, và sẽ phản
bội bản chất của Tin Mừng vì Tin Mừng là ánh sáng cứu độ được Thiên Chúa ban
cho mọi người qua trung gian của các ông.
2. Các môn đệ đã không hiểu bản thân và sứ mạng của Đức Giêsu nên đã bị
Người trách (7,18; 8,17-21). Sự kiện Đức Giêsu đã mở tai của người điếc cho hiểu
rằng Người có thể ban sự hiểu biết cần thiết để người ta sống đức tin. Và chính
các môn đệ cũng cần được Người mở tai cho, hầu nghe được và hiểu được những
giáo huấn của Đức Giêsu, và nghe ra tiếng kêu la của những con người khốn khổ
hôm nay.
3. Theo thánh Bêđa (PL 92,203t), người Kitô hữu nào không lắng nghe Lời
Chúa là người điếc và kẻ nào không truyền đạt lời tuyên xưng đức tin cho kẻ khác
là người câm. Nước miếng mà Đức Giêsu bôi vào lưỡi anh câm có nghĩa là sapor
Domini sapientiae (hương vị của sự khôn ngoan của Chúa); còn ngón tay mà Đức
Giêsu ấn trên tai anh điếc, tượng trưng ân huệ Thánh Thần (x. Lc 11,20).
4. Giai thoại Đức Giêsu chữa người vừa điếc vừa ngọng này có thể được
coi như một dụ ngôn nói về biết bao hoàn cảnh khó khăn và bệnh tật của chúng ta
hôm nay. Đây là những hoàn cảnh ngặt nghèo khiến chúng ta ở xa rất nhiều “điều”,
nhưng đồng thời lại cho chúng ta gặp được Chúa tể sự sống. Khi đó, đã được tháo
cởi tai và miệng, chúng ta có thể nói: “Ngài làm điều gì cũng tốt cả”, với sự
kinh ngạc thấm đẫm tâm tình biết ơn.
(Lm PX Vũ Phan
Long, ofm)
Twenty-third Sunday in Ordinary
Time – Year B
Gospel: Mk 7:31-37
Again Jesus
left the district of Tyre and went by way of
Sidon to the Sea of Galilee,
into the
district of the Decapolis. And people brought to
him a deaf man who had a speech impediment and begged
him to lay his hand on him. He took him off by
himself away from the crowd. He put his finger
into the man’s ears and, spitting,
touched his tongue; then he looked up to
heaven and groaned, and said to him, “Ephphatha!”
- that is, “Be opened!” - And immediately the
man’s ears were opened, his speech impediment
was removed, and he spoke plainly. He ordered them not to tell anyone. But the more he ordered them not to, the more they proclaimed it. They were exceedingly astonished and they
said, “He has done all
things well. He makes the deaf
hear and the mute speak.”
(http://usccb.org/bible/readings/090615.cfm)
Reflection
In this gospel Jesus opens the ears and loosens the tongue of the
deaf-mute. Both he and the crowd cannot contain themselves, but proclaim what
Jesus has done. What has Jesus really done? Healed the man? Yes, but more.
Jesus has revealed that he is far more than a miracle worker, as fascinating
and wonderful as that may be. Understood only as an external sign, however, the
miracle falls short of the reality. The miracles Jesus performs reveal his own
divine power, his own compassion for the human condition, his own mission.
Jesus cares for each of us, cares enough to reach out and touch us! What must
be proclaimed is not the sign itself, but that to which it points: God’s
Presence bringing salvation (see first reading). Faced with this revelation, no
one can keep silent. The Word grants the power of word.
We surmise that something very profound must have happened between Jesus
and the deaf man even before the miracle that brought the deaf and mute man to
an intensi-fied insight about Jesus. Jesus must have communicated something to
him that resonated deep within the man’s very being and changed him. This is
why he could not help but proclaim the miracle - his encounter with Jesus
changed him. He was able to see beyond the miracle to the wholeness (salvation)
Jesus offered him.
The crowd recognized that Jesus is the fulfillment of Isaiah’s prophecy
(see first reading) when they say, “He has done all things well. He makes the
deaf hear and the mute speak.” Jesus’ miracle points beyond himself as a
miracle worker to himself as the One who has come to save us. The miracles are
a sign of salvation - God’s new Life is breaking in on humanity and changing
who we are and giving us a whole new insight into our relationship with God. We
now see God’s mighty deeds, know Jesus is our savior, and proclaim God’s
salvation. This Good News cannot be contained.
Jesus is very personal with the man he heals: he touches his ears and
tongue; he prays to his Father (“looked up to heaven”) with a groan, as if his
whole being were involved. How much Jesus wishes to touch us, heal us,
encounter us! Like the healed man and crowd in the gospel, we cannot keep
quiet, either. Encounter with Jesus leads to our proclaiming his nearness, his
care, his healing. We are never alone. We only need to open ourselves to Jesus’
touch. We only need to open ourselves to the Word who grants us all power to
proclaim his nearness to the whole world.
To the point: In this gospel Jesus opens the ears and loosens the
tongue of the deaf-mute. Both he and the crowd cannot contain themselves, but
proclaim what Jesus has done. What has Jesus really done? Healed the man? Yes,
but more: he has revealed his own divine power, his own compassion for the
human condition, his own mission. Faced with this revelation, no one can keep
silent. The Word grants the power of word.
(Source: Living Liturgy 2015)